La V Festa del Vidre Artesà de Vimbodí i Poblet, Vitrum, oferirà més de 50 activitats per a tota la família

El 6 i 7 d’octubre s’hi podrà gaudir de vidriers en directe, mercat d’artesania, tallers infantils, tastos, concursos i música, amb les actuacions de Joan Reig, Maria Jacobs, Alexandre Bonanit i Cover H

L’actriu Sílvia Bel serà la Vidriera d’honor d’aquesta edició, que també inclou com a novetat la participació de l’alabastre de Sarral com a artesania convidada

Una cinquantena llarga d’activitats ompliran de festa la cinquena edició de Vitrum, el festival a l’entorn del vidre artesà que se celebrarà al municipi de Vimbodí i Poblet els dies 6 i 7 d’octubre. La festa, inclosa al catàleg oficial de Fires Monogràfiques d’Artesania de Catalunya, comptarà amb propostes per a un públic ampli: vidriers en directe, mercat d’artesania, tallers infantils, vermut popular, tastos i concursos, visites… Pel que fa a la música, aquest Vitrum comptarà amb un total de quatre actuacions musicals, a càrrec de Joan Reig, Maria Jacobs, Alexandre Bonanit i Cover H.

Una part essencial de la festa són les demostracions en directe de vidre bufat a càrrec de destacats mestres vidriers vinguts d’arreu: Igor Obeso, de Guipúscoa; Diego Rodríguez, de Segòvia; Rafa Abdón, de València; Ferran Collado, de Barcelona, i Paco Ramos, de Vimbodí i Poblet. I un any més, la creació, també en directe, d’una peça gegant de gel, a càrrec de l’escultor barceloní Ivan López. Aquest artista esculpirà enguany un ‘matrimoni’, el tradicional setrill de doble compartiment, escollida com a peça estrella d’aquesta cinquena edició.

Al Vitrum tampoc no hi faltaran els contacontes, el tradicional concurs de beure amb porró, els menús temàtics en diversos restaurants, una exposició vinculada al vidre, i l’activitat ‘Abraça’t’, que té com a marc el carrer de les Abraçades, un dels més estrets de tot l’estat. Al llarg dels dos dies, el Museu i Forn del Vidre (www.museudelvidre.cat) esdevindrà l’epicentre de la festa, amb visites a la col·lecció de vidre antic i demostracions vidrieres al seu taller. Enguany, el públic assistent podrà gaudir d’un remodelat museu, amb nova botiga i espai per veure les exhibicions del mestre vidrier.

L’actriu Sílvia Bel serà la Vidriera d’honor d’aquesta edició, i recollirà la peça de vidre que l’acredita com a tal, en un acte públic dissabte a la tarda. Vitrum també inclou com a novetat la participació de l’alabastre de Sarral com a artesania convidada, com a reconeixement pels cent anys del primer taller modern d’alabastre en aquest municipi veí de la Conca de Barberà. L’alabastre arribarà a Vitrum de la mà de l’artesà Isidre Magre, que farà peces en directe, i del comissari de l’Any Alabastre Sarral, l’historiador de l’art Damià Amorós, qui exposarà als assistents els secrets d’aquest material.

L’Ajuntament de Vimbodí i Poblet, organitzador dels actes amb el suport d’entitats, empreses, comerços, particulars i diverses administracions, donarà a conèixer d’aquí a pocs dies el programa detallat d’aquesta V Festa del Vidre Artesà de Vimbodí i Poblet, Vitrum, que serà inaugurada pel director de l’Agència Catalana de Turisme, David Font.

El vidre, una tradició arrelada al municipi

Vitrum pretén recuperar l’esperit vidrier que va impregnar la vila durant la primera meitat del segle XX, quan van arribar a funcionar fins a quatre forns de vidre i una activitat paral·lela de revestit de garrafes amb sarga. Però la tradició vidriera al municipi de Vimbodí i Poblet és molt més remota: es remunta ni més ni menys que al segle XII, en plena construcció del monestir de Poblet. Aleshores existia un forn de vidre a la zona de Nerola on es fabricaven peces per a la nova abadia cistercenca.

No va ser fins a principis del segle XX quan la producció vidriera va esdevenir una indústria. S’hi produïen objectes per a diferents usos: industrial, religiós, decoratiu, agrícola i especialment d’ús domèstic. Les principals peces que sortien dels forns eren porrons, setrills i garrafes de vidre català verd i blanc, i també càntirs, salers, abeuradors de canaris i peces decoratives. Actualment, el Museu i Forn del Vidre, en funcionament des de 1993 (el museu) i 1996 (el forn), així com la Festa del Vidre Artesà de Vimbodí i Poblet, VITRUM, esdevenen l’epicentre d’aquest esplendorós passat vidrier.