El porró serà la peça destacada de la IV edició de VITRUM, la Festa del Vidre Artesà de Vimbodí i Poblet

Se celebrarà els dies 30 de setembre i 1 d’octubre de 2017

De coll recte o de coll tort; de garber, de taverna o de nevera; d’ús diari o de fantasia… Hi ha molta varietat de porrons, i els que es fan de vidre bufat encara són més diferents: no en surt cap d’exactament igual. Aquesta peça tradicional tan catalana agafarà el relleu al setrill com a peça estrella de la Festa del Vidre Artesà de Vimbodí i Poblet, Vitrum, que enguany tindrà lloc els dies 30 de setembre i 1 d’octubre.

Durant aquests dos dies, el porró protagonitzarà l’exposició central de la festa i també el concurs anual de beure a galet. Així mateix, se’n podran trobar al Museu i Forn del vidre de la localitat, epicentre de la festa, i en alguna de les més de quaranta activitats programades. Un any més, Vitrum l’organitza l’Ajuntament de Vimbodí i Poblet amb la col·laboració d’entitats, comerços i particulars del municipi i el suport de diferents administracions.

Continua oberta la inscripció per instal·lar-hi parades

La inscripció per instal·lar parades de vidre i d’altres productes d’artesania a la quarta edició de Vitrum continua oberta. Els artesans que desitgin ser presents en aquest certamen poden conèixer els requisits de participació i descarregar el full d’inscripció aquí. Un cop emplenat, s’haurà de retornar amb la documentació annexa mitjançant el correu electrònic vitrumvimbodi@gmail.com o bé per fax (977 87 84 31), abans del 8 de setembre. El mercat estarà obert dissabte 30 de setembre de les 10.00 h a les 21.00 h, i diumenge 1 d’octubre de les 10.00 h a les 19.00 h.

Vitrum és un esdeveniment de caire familiar que es consolida com la gran festa del vidre bufat de Catalunya. A més del mercat d’artesania, comptarà amb actes de caire lúdic adreçats a tota la família, exhibicions en directe de diferents tècniques relacionades amb aquesta activitat artesanal, exposicions, tallers i concursos. Tampoc no hi faltaran espectacles relacionats, d’una manera o d’una altra, amb el vidre i tot el que l’envolta. Nombrosos visitants es van aplegar en la passada edició de Vítrum, que va ser inaugurada pel conseller d’Empresa i Coneixement de la Generalitat, Jordi Baiget, i que va nomenar l’escriptora i periodista Empar Moliner com a vidriera d’honor.

Flyer promocional de la IV edició de Vitrum, la festa del vidre artesà de Vimbodí i Poblet

El Museu i Forn del Vidre participa a la Setmana de l’Artesania de Catalunya

Del 5 a l’11 de juny, la Generalitat de Catalunya, mitjançant el Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya (CCAM), impulsa per sisè any consecutiu la celebració de la Setmana d’Artesania de Catalunya.

Amb el lema “Tècnica, Tradició i Innovació”, la Setmana d’Artesania de Catalunya vol fomentar la divulgació, el coneixement i la participació dels valors culturals i socials de l’artesania, tant a Catalunya com a l’exterior. També promoure el talent i la creativitat, i potenciar la professionalització i comercialització del sector.

La Setmana d’Artesania compta amb més de 120 activitats programades arreu del territori, entre les que destaca el Museu i Forn del Vidre de Vimbodí i Poblet. Al llarg de la setmana, i especialment durant el cap de setmana 10 i 11 de juny, podreu viure en directe com s’elaboren diverses peces de vidre, seguint la tècnica artesanal de vidre bufa, i gaudir de la col·lecció de vidre tradicional a les dependències del Museu.

Us compartim el llibret del programa on hi trobareu totes les activitats:

www.ccam.cat/armari/ccam:ccam/2/llibret_setmana_artesania_2017.pdf

El Museu i Forn del Vidre de Vimbodí i Poblet es podrà visitar de franc dissabte amb motiu de la jornada internacional dels museus

L’accés inclou la demostració en directe de vidre bufat

El Museu i Forn del Vidre de Vimbodí i Poblet celebrarà conjuntament el Dia Internacional dels Museus i la Nit Europea dels Museus amb una jornada de portes obertes aquest dissabte, dia 20. Aquesta cita té com a objectiu divulgar el ric patrimoni museístic proper, tot facilitant-ne l’accés a les seves activitats i continguts expositius. En el cas del museu vimbodinenc, es podrà visitar de franc de les 10.00 h a les 14.00 h i de les 16.00 h a les 19.00 h. La visita inclou la demostració en directe de vidre bufat a càrrec del mestre vidrier. Les demostracions en directe es realitzaran durant tot el dia. La última demostració comença puntualment a les 13h i a les 18h.

El Museu i Forn del Vidre és un reflex de la importància que el vidre bufat va tenir a la vila de Vimbodí durant la primera meitat del segle XX. Aquest equipament compta amb dues plantes. En la planta baixa s’hi troba una petita exposició de les peces tradicionals i de nou disseny que actualment s’elaboren de forma artesanal al museu, una botiga on és venen les peces i en la part interior, el forn de vidre, on es fan les demostracions en directe a càrrec del mestre vidrier.

A la planta superior s’explica la història del vidre des dels seus orígens fins a l’actualitat, i s’hi exposa una col·lecció permanent de peces de vidre bufat fabricades a Vimbodí a començaments del segle XX cedides per la gent del poble, les eines utilitzades pel treball del vidre i estris i materials que empraven els sargaires per revestir les garrafes de vidre.

El Museu i Forn del Vidre és gestionat per l’Ajuntament de Vimbodí i Poblet.