El Museu i Forn del Vidre de Vimbodí i Poblet es posa a punt amb l’ajut de la Diputació de Tarragona

El president de la Diputació de Tarragona,  Josep Poblet, ha inaugurat oficialment la reforma del taller del vidrier, de la recepció i de la botiga d’aquest equipament, que compleix 25 anys

El Museu i Forn del Vidre de Vimbodí i Poblet és l’únic museu a Catalunya amb peces antigues de vidre i, alhora, amb un taller on se n’elaboren de noves a la vista del públic. Coincidint amb el 25è aniversari d’aquest equipament turístic i cultural, l’Ajuntament del municipi hi ha dut a terme una profunda remodelació que ha representat una inversió de 90.000€, el 60% dels quals finançats per la Diputació de Tarragona a través de diferents programes, i la resta a càrrec de recursos propis municipals. El president de la institució supramunicipal, Josep Poblet, ha inaugurat aquest divendres les obres realitzades, en un acte públic amb la participació de l’alcalde de Vimbodí i Poblet, Joan Güell, acompanyat de la resta del Consistori; del diputat de la Diputació Mateu Montserrat, i de nombrosos veïns i veïnes del municipi.

Les obres de millora han incidit en la zona de demostració en directe de vidre bufat, epicentre del Museu i Forn del Vidre. En aquest indret on treballa el mestre vidrier Paco Ramos s’hi ha instal·lat un nou forn elèctric de fusió que substitueix l’anterior de gas, un canvi que permet guanyar en seguretat i possibilita un estalvi econòmic de gairebé el 40%. També s’han col·locat dos nous forns de refred ament i s’ha reordenat la zona en conjunt ampliant l’espai per al públic. Així mateix, s’ha estructurat un nou espai de treball tancat al públic que combina les funcions de magatzem amb les tasques de preparació de les peces per a la seva venda. D’altra banda, s’ha reordenat la zona de recepció, amb l’ampliació de la botiga i la construcció de nous lavabos. També s’ha habilitat un petit magatzem per a les peces destinades a la venda, i s’han instal·lat nous panells i altres elements explicatius de la tradició vidriera.

El president de la Diputació de Tarragona ha ressaltat la importància de preservar la tradició vidriera com a llegat patrimonial que, al mateix temps, esdevé un destacat recurs turístic per al municipi. Josep Poblet ha reiterat el suport de l’administració supramunicipal a Vimbodí i Poblet i al conjunt dels municipis de la demarcació de Tarragona. De la seva part, l’alcalde de Vimbodí i Poblet ha indicat que, amb el nou taller, es garanteix la viabilitat del museu, fent-lo sostenible tant econòmicament com mediambientalment. Així mateix -ha afegit- s’obre la possibilitat d’acollir vidriers externs, que podran llogar el taller per dur a terme les seves obres i convertir-lo així en un referent del sector. L’acte inaugural ha inclòs la descoberta d’una placa inaugural, la signatura al llibre d’honor, la ballada del gegantó Vitrum i un aperitiu per a les persones assistents.

font: Diputació de Tarragona

 

Una tradició arrelada

La tradició vidriera al municipi de Vimbodí i Poblet és molt antiga: es remunta al segle XII (1189), en plena construcció del Monestir de Poblet. Aleshores existia un forn de vidre a la zona de Nerola on es fabricava vidre pla per a l’abadia cistercenca. Aquest forn medieval és el primer forn de vidre pla que hi ha documentat a Catalunya. A principis del segle XX la producció vidriera va esdevenir una indústria. Durant la primera meitat del segle XX, a Vimbodí van arribar a funcionar fins a quatre forns de vidre i una activitat paral·lela de revestit de garrafes amb sarga. S’hi produïen objectes per a diferents usos: industrial, religiós, decoratiu, agrícola i especialment d’ús domèstic. Les principals peces que sortien dels forns eren porrons, setrills i garrafes de vidre català verd i blanc, i també càntirs, salers, peces decoratives… El Museu i Forn del Vidre, en funcionament des de 1993 (el museu) i 1996 (el forn), així com la Festa del Vidre Artesà de Vimbodí i Poblet, Vitrum, mantenen viu l’esperit vidrier de la vila.

Alba Medina, de Tarragona, i Lídia Vives, de Valls, guanyadores del premi d’Instagram dedicat a les roses del Museu i Forn del Vidre vimbodinenc

El certamen destaca, un any més, per la qualitat de les fotografies presentades

Les roses de vidre han estat, un any més, protagonistes del premi d’Instagram convocat pel Museu i Forn del Vidre de Vimbodí i Poblet en el marc de la festivitat de Sant Jordi. El certamen, que permetia presentar-hi fotografies entre l’abril i el maig, ha premiat enguany dues evocadores imatges on hi apareixen roses elaborades al taller de vidre vimbodinenc. La foto elegida pel jurat és obra d’Alba Medina, de Tarragona, i mostra dues roses en una platja amb el mar de fons. Pel que fa a la imatge elegida per votació popular, és una rosa vermella de Sant Jordi amb el seu embolcall, captada per la vallenca Lídia Vives.

Totes dues guanyadores s’han endut com a premi una colorista peça de vidre del museu i un diploma acreditatiu, i en recollir el premi han pogut veure de prop l’elaboració de vidre bufat a càrrec del mestre vidrier d’aquest espai cultural. Lídia Vives va recollir el premi de mans de la regidora de Turisme de l’Ajuntament vimbodinenc, Rosa Albes, en presència del mestre vidrier Paco Ramos. Pel que fa a Alba Medina, el premi li va ser atorgat pel regidor de Festes, Albert Garcia.

Aquesta quarta edició del concurs ha destacat, un any més, per la qualitat de les imatges i per la participació d’instagramers d’arreu.

 

Fotografia guanyadora de la categoria Jurat. Alba Medina

Albert Garcia, regidor de festes, entrega el premi a Alba Medina

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fotografia guanyadora de la categoria votació popular. Lídia Vives

Paco Ramos, vidrier, i Rosa Albes, regidora de turisme, entreguen el premi a Lídia Vives

El reconegut vidrier nord-americà Grant Garmezy crearà escultures en directe al Museu i Forn del Vidre de Vimbodí i Poblet, aquest cap de setmana

El taller del museu vimbodinenc s’obre a artistes vidriers d’arreu per fer-hi demostracions en públic

 La fauna salvatge d’Amèrica del Nord és la font d’inspiració de moltes de les escultures en vidre de l’artista dels Estats Units Grant Garmezy (www.grantgarmezyglass.com). Qui aquest cap de setmana s’acosti al Museu i Forn del Vidre de Vimbodí i Poblet podrà veure’l en directe donant forma i volum a un seguit de realistes criatures que habiten el seu continent.

El reconegut vidrier hi serà en l’horari habitual del Museu, dissabte dia 12, de 10.00h a 13.00h i de 16.00h a 18.00h, i diumenge dia 13, de 10.00h a 13.00h. A banda de la demostració a Vimbodí i Poblet, Garmezy només en farà una altra més durant la seva estada a l’Estat. Serà al taller de vidre Argia Badago, a Irun (País Basc), el dimecres dia 9 i el dijous dia 10 de maig.

Amb aquesta estada de l’artista nord-americà, el Museu i Forn del Vidre estrena les demostracions d’artistes vidriers d’arreu que vulguin treballar puntualment al taller del forn i fer-hi demostracions al públic. Es tracta d’una iniciativa amb què l’Ajuntament de Vimbodí i Poblet, gestor de l’equipament, pretén donar cabuda a nous mètodes i estils en vidre, i oferir així noves propostes al visitant.

L’alcalde del municipi, Joan Güell, i la regidora de Turisme, Rosa Albes, assenyalen que les estades periòdiques d’artistes vidriers al Museu i Forn del Vidre també convertiran aquest equipament en un referent pel que fa al vidre d’avantguarda, més enllà del vidre tradicional.

 

Garmezy, referent als Estats Units

Grant Garmezy va créixer en una granja prop de Nashville, Tennessee. La seva carrera artística va començar quan era molt jove, aprenent classes de dibuix amb un il·lustrador local. Format a la Virginia Commonwealth University School of the Arts, inicialment va voler centrar-se en joies i metalls a petita escala, però una vegada que va entrar a l’estudi de vidre, va descobrir un amor pel material fos. L’artista es caracteritza per representar imatges d’animals i formes naturals a l’esculpir. Quan va començar, va trobar la passió en el repte de capturar les característiques físiques dels animals, però ara s’esforça per captar l’expressió i el moviment en l’obra per elevar el treball d’una escultura a una història.

Peça elaborada per Grant Garmezy

Peça elaborada per Grant Garmezy