El Museu i Forn del Vidre de Vimbodí i Poblet es reobre al públic amb un nou espai de demostracions en directe i una botiga més gran

Coincidint amb el seu 25è aniversari, l’equipament turístic i cultural ha estat sotmès a una profunda remodelació que ha inclòs la substitució del forn de gas per un d’elèctric, més segur i eficient energèticament

Gaudir en família al Museu i Forn del Vidre ja torna a ser cosa de bufar i fer ampolles. La instal·lació, tancada per obres des del passat desembre, reobre les portes al visitant aquest dissabte dia 7 d’abril, després d’una profunda remodelació que s’ha centrat en la recepció, la botiga i l’espai de demostracions en directe de vidre bufat. Es tracta de la primera gran actuació en aquest espai d’ençà la seva obertura, l’any 1993, ara fa 25 anys.

L’actuació, impulsada per l’Ajuntament de Vimbodí i Poblet, gestor del Museu i Forn del Vidre, ha representat una inversió aproximada de 90.000€, el 60% dels quals finançats per la Diputació de Tarragona a través de diferents programes. En concret, s’ha reordenat la zona de recepció, amb l’ampliació de la botiga i la construcció de nous lavabos. També s’ha habilitat un petit magatzem per a les peces destinades a la venda i s’ha museïtzat i posat en valor un antic i gran safareig de pedra redescobert durant les obres de remodelació.

El visitant també percebrà una substancial millora en la zona de demostració en directe de vidre bufat, epicentre del Museu i Forn del Vidre. En aquest indret on treballa el mestre vidrier s’hi ha instal·lat un nou forn elèctric de fusió que substitueix l’anterior de gas, un canvi que permet guanyar en seguretat i possibilita un estalvi econòmic de gairebé el 40%. També s’han col·locat dos nous forns de refredament i s’ha reordenat la zona en conjunt ampliant l’espai per al públic. Així mateix, s’ha estructurat un nou espai de treball tancat al públic que combina les funcions de magatzem amb les tasques de preparació de les peces per a la seva venda.

L’alcalde de Vimbodí i Poblet, Joan Güell, assenyala que aquesta actuació «esdevé un pas de gegant per tal que el Museu i Forn del Vidre acabi convertint-se en un equipament cultural i turístic de referència a Catalunya, atesa la seva singularitat i atractiu per al visitant». En aquest sentit, assenyala que se’n garanteix la viabilitat fent-lo sostenible tant econòmicament com mediambientalment. Amb el nou taller, modern i preparat, s’obre també la possibilitat d’acollir vidriers externs, que podran llogar el taller per dur a terme les seves obres i convertir-lo així en un referent del sector. De la seva part, la regidora de Turisme, Rosa Albes, destaca la importància d’aquesta millora com a pol d’atracció de nous visitants a la vila.

En un futur proper, l’Ajuntament incidirà en l’espai expositiu situat a la primera planta del Museu, on es troba la col·lecció de peces de vidre local. L’objectiu és fer-lo més didàctic per al públic i destacar-ne els elements més emblemàtics i significatius que fan del vidre de Vimbodí un recurs etnològic i turístic únic a Catalunya.

Una tradició arrelada

El Museu i Forn del Vidre manté viu l’esperit vidrier que va impregnar la vila durant la primera meitat del segle XX, quan van arribar a funcionar fins a quatre forns de vidre i una activitat paral·lela de revestit de garrafes amb sarga. Però la tradició vidriera al municipi de Vimbodí i Poblet és molt més antiga: es remunta ni més ni menys que al segle XII, en plena construcció del Monestir de Poblet. Aleshores existia un forn de vidre a la zona de Nerola on es fabricaven les llànties i altres peces de vidre per a la nova abadia cistercenca.

No va ser fins a principis del segle XX quan la producció vidriera va esdevenir una indústria. S’hi produïen objectes per a diferents usos: industrial, religiós, decoratiu, agrícola i especialment d’ús domèstic. Les principals peces que sortien dels forns eren porrons, setrills i garrafes de vidre català verd i blanc, i també càntirs, salers, abeuradors de canaris i peces decoratives. El Museu i Forn del Vidre, en funcionament des de 1993 (el museu) i 1996 (el forn), així com la Festa del Vidre Artesà de Vimbodí i Poblet, VITRUM, donen fe d’aquest esplendorós passat vidrier.