El Museu i Forn del Vidre de Vimbodí i Poblet augmenta un 71% la xifra de visitants l’any 2014

Les noves propostes familiars, els tallers per escoles, les promocions i la Festa del Vidre Artesà, VITRUM, fan créixer les visites de 3.698 a 6.345 persones.

El Museu i Forn del Vidre de Vimbodí va rebre un total de 6.345 visitants l’any 2014, una xifra que suposa un augment del 71,58% respecte l’any anterior. En termes absoluts, 2.647 visitants més. Les actuacions de promoció amb el monestir de Poblet i restaurants del municipi, els tallers escolars i els tallers familiars de cap de setmana que s’han dut a terme durant al llarg de l’any, i en especial, la Festa del Vidre Artesà, VITRUM, han estat els detonants d’aquest fort increment.

Segons la tipologia del visitant – individuals o grups–, es van registrar un total de 4.910 visitants individuals, uns 2.065 més que l’any anterior, i un total de 1.485 persones van visitar el Museu en grup, uns 582 visitants més.

Segons el fluxe de visitants per mesos durant l’any 2014 cada mes va augmentar excepte al mes de gener, en què es va registrar una disminució del – 24,54%, amb 40 visitants menys. Per contra, els mesos amb més visitants van ser l’abril, amb 841 visitants (+ 428,93%); el juliol, amb 480 visitants (277,95%), i el mes de maig, amb 667 (+201,81%) respecte l’any anterior. L’any passat, el setembre va ser el mes que va registrar una caiguda molt forta de visitants del – 212,50%, i enguany s’ha equiparat a l’any 2012.

El Museu i Forn de Vidre de Vimbodí va obrir portes en horari habitual l’any 1997, i des de l’any 2009 registra el nombre de visitants segons el tipus d’entrada (adult, estudiant, jubilat, grups escolars…). Això permet fer un seguiment de l’evolució de visitants al museu. Des d’aleshores, s’han rebut prop de 29.000 visitants.

Cal destacar que, des del 2013, el museu va iniciar una nova etapa amb l’objectiu de convertir-se en un referent museístic en l’àmbit català, tant per la seva especificitat –és l’únic equipament cultural dedicat al vidre que mostra la producció de peces en directe– com per la tradició i qualitat artística dels productes que s’hi elaboren. El Museu i Forn del Vidre està gestionat per l’Ajuntament de Vimbodí i Poblet.

Actuacions i activitats de promoció durant el 2014:
– Tallers per a grups escolars amb demostració en directe i visita al Museu adaptada segons el cicle.
– Entrega de càntirs de vidre als nadons nascuts l’any 2013 a Vimbodí i Poblet.
– Segon cicle d’activitats entorn al vidre i a la sarga amb un gran èxit de participació. Es va comptar amb la participació del Paratge Natural de Poblet, músics de Vimbodí i Poblet, i amb el Museu Etnogràfic de Barcelona.
– Promoció de les roses de vidre per Sant Jordi a Vimbodí.
– Promoció del Museu amb entrades gratuïtes pels clients de restaurants del municipi: restaurant de l’Hostatgeria de Poblet, restaurant Els Torrents, restaurant El Grèvol, restaurant La Clau i el restaurant Masia Sagués.
– Promoció amb el monestir de Poblet. Amb l’entrada del monestir s’ofereix la visita gratuïta al Museu.
– Participació i promoció del porró a la VII Festa del Trepat de Barberà de la Conca.
– Promoció en fires comarcals (Terrània i Clickània de Montblanc) i locals (Mercadet de Santa Llúcia).
– L’edició del nou material promocional i específic per VITRUM 2014.
– La nova Festa del Vidre Artesà, VITRUM, que es va celebrar el primer dissabte d’octubre amb la col·laboració de diferents associacions, entitats i persones de Vimbodí i Poblet.
– Promoció a través d’articles i notícies en diferents mitjans de premsa escrita i entrevistes per emissores de radio nacionals.
– Obertura de nous punts de venda de peces de vidre elaborades al forn del Museu (Museu de la Vida Rural, Cooperativa de l’Espluga de Francolí,…).
– Promoció a través de la venda de peces com el matrimoni i el porró de nevera a les botigues d’Artesania de Catalunya.
– Temàtica sobre el vidre al 4t concurs de postals de Nadal de Vimbodí i Poblet.
– Els nous tallers familiars que es realitzen els dos primers caps de setmana de mes.
– Gestions en el procés de certificació del municipi de Vimbodí i Poblet dels requisits per obtenir el distintiu de Destinació de Turisme Familiar (DTF). El segell de Destinació de Turisme Familiar l’atorga l’Agència Catalana de Turisme de la Generalitat de Catalunya als municipis que són especialment sensibles en turisme familiar i que ofereixen uns equipaments i serveis adaptats a les necessitats de les famílies amb nens, per això, han de complir una sèrie de requisits, tant pel que fa a destinació com a establiments i serveis turístics.
– Col·laboració amb l’Escola Massana de Barcelona en la formació de nous vidriers de la tècnica del vidre bufat.